יום שני, 19 במרץ 2012

בעקבות של ינקו בבוקרשט חלק א'


מעטים מהתושבים ומהתיירים באמת מכירים את עיר הבירה של רומניה, לכן החלטתי להקדיש כמה כתבות של מקומות לא מוכרים שבה , הנמצאים הרחק מהעין.היום חלק ראשון בעקבות הבתים של מרסל ינקו, אחד האומנים הגדולים של המאה ה 20.
בית סולי גולד
בולטת מיד הצורה הלא סימטרית, העדר גג המשופע,הדרך שבה הבניין שובר הנוף שמסביב.
אופייני לבתים של ינקו החלונות בצורה של ספינה










זה בניין היחיד שעליו יש יזכור על האדריכל והקבלן שבנה אותו.כאן מופיע גם שמו של אחיו של ינקו שהיה גם כן אדריכל.הבניין שופץ בצורה נבונה שמשמרת היטב הסגנון המקורי של ינקו מ 1934.
ליד הכניסה נתן לראות תבליט של מיליצה פטראשקו פסלת מתנועת האוונגרד של אותה התקופה.

 הבניין ע"ש פרידה כהן.בניין רב קומתי, שנבנה ב 1935 לצורך השכרת יחידות דיור.לבניין שני אגפים, ובכל קומה יש 2 דירות ודירת סטודיו.




למטה מבט על גרם המדרגות של האגף השמאלי כפי שנראה מהחצר הפנימי

 אותו גרם מדרגות מהכניסה.לשים לב על הצורה הגאומטרית 
 מבט על גרם הימני.לשים לב על הקווים השבורים, על הזוויות החדות.


.
ינקו סגנן גם המרחב הפנימי של הדירות וגם הרהיטים .השיפוצים ושינוים מרחיקי לכת שנעשו בתוך הדירות עם במרוצת השנים מחקו כמעת כליל הדרך שבה ינקו חילק וחישב החלוקה הפנימית .אופייני היה הרהיט הקבור בתוך הקיר.הבית כלל פרוזדור כניסה, חדר שינה, חדר אמבטיה, חדר יום-סלון, מטבח, חדר שרותים, חדר אכסון.הכוונה הייתה תיעול המרחבים, שימוש נכון במרחב.
שיש המקורי מהמטבח:

הבניין פרידה כהן במצב שימור רע ועלול לקרוס לרעידה חזקה.למרות החשיבות ההיסטורית אין כל מאמץ להכריז עליו כבניין לשימור
הבניין ע"ש קלרה ינקו -אשתו השנייה היה מיועד לינקו ומשפחתו.בקומה העליונה לינקו היה משרד של "אומנות מודרנית "


הבניין עבר שחזור כללי לרבות של גרם המדרגות וקומה העליונה, לכן מה שנראה היום לעין די רחוק מהמקור.

ינקו תכנן הבית והמעבדה של הרוקח פאול יליוצה.היום המקום מוזנח ואין שום יזכור על ינקו כאדריכל של אחת הבניינים המקורים בעיר.
בית פאול יליוצה מתאפיין במסגרת הגאומטרית של זכוכית הוויטרז'' שרואים באחד מצדדי הבניין.ככל הנראה הציור על הוויטרז'' נתן לראות מבפנים.

מבט מאחורה ודרך החיבור של המרפסת .באיזה שלב מאוחר הוסף אגף אחורי ללא קשר בסגנון עם הבית של ינקו.מיותר לציין שאין כל מודעות לחשיבות הבניין.

הראשון מבתי ינק בבוקרשט, בית ג'אן פוקס,  גרם לשערורייה גדולה.הרומנים שמרנים מאוד ובית בסגנון מהפכני כמו תכנן ינקו היה מנוגד לרוח המקום.הנה אותו אז


והיום


 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה