יום שישי, 13 באפריל 2012

גלויה מסינייה


סינייה היא עיר תיירותית אהובה ומפורסמת כבר מעל מאה שנה.החלטתו של המלך קארול הראשון לבנות הארמון פלש שינתה לתמיד פניה של העיירה המנומנמת שהייתה עד אז סינייה.כל בני אצולה של רומניה של אותם שנים עברו בחודשי הקיץ לכאן, בקרבת בית המלוכה.הם בנו לעצמם וילות מגונדרות המשקפות את הטעם הטוב של אותם האנשים, טעם נרכש כמובן במהלך שהותם הממושכת במערב היבשת.בשנת 1901 למשל, היו כאן 10 בתי מלון, 55 וילות גדולות, 50 וילות בינוניות ו60 בתים בסגנון כפרי, שני בתי קזינו, מרחצות,גן חיות,כרכרות לטיולים,3 מרכזי רכיבה על סוסים, בית ספר לרכיבה, מסעדות,בתי קפה,חנויות ופארק כך שסינייה קבלה השם "פנינת הקרפטים" והפכה לעיירת נופש יוקרתית.אחרי סילוק המלך ב1947 והלאמת הווילות,העיירה דעכה והפכה למקום נופש עבור בני מעמד הפועלים.הזנחה או שיפוצים פולשניים הרסו היופי הבורגני של הבתים אלה.היום לצד "יזמי נדל"ן" שבנו מבנים חדשים שלרובם מכערים חזותית העיירה יש ניסיונות לשחזר היופי המקורי של כמה מהבתים האלה.
עבור רוב המטיילים סינייה הפכה לנקודה מעבר או עגינה בלי לחפש היופי החבוי של המבנים העתיקים המייפים הישוב 
אם יש לאפיין סגנונן של הווילות שנבנו כאן בשלהי מאה ה19 ותחילתו של המאה 20 נתן לאומר שרובן הוקמו לפי המסורת המערבית של בנייה בעיירת קיט הררית-מה שנקרה chalet.יש אפוא בתים שמשלבים אלמנטים רומנים או השפעות של אר-נובו או אר-דקו.
כמה מבנים הם סמל של העיר כמו מבנה בית העירייה היפהפה בסגנון רומני עם כל המאפיינים שלו: חזות של מבצר, מרפסת עם עמודים וקשתות מסולסלות המזכירות כנסייה, עיטורים טיפוסים כמו החבל וכו.    



לא רחוק נמצא בית המלון רינה צ'רבול אחד המבנים המרשימים בסגנון רומני שאני מכיר




כמעת כל סימני היכר של הסגנון הרומני נמצאים כאן: צורה מבצר,שני הצריחים הגדולים בסגנון cula האבטיפוס של מבנה בסגנון רומני,שילוב של אלמנטים מזרחיים-תורכים-כמו הטרסה הסגורה עם חלונות בסגנון ceamlic וסמל השמש כאלמנט עטורי טיפוסי .
 שמחתי לגלות בחיפושים שלי אחרי היופי החבוי של סינייה כל מיני אלמנטים עטורים בבתים שמוסיפים חן וחינניות חזותיים.אינני יודע אם אלה מקורים או לא.

כליאה ברקים שבתמונה מלמלה נמצאת בבית בסגנון מודרני של שנות ה30 של מאה ה20.
או כאן אלמנטים אר-נובו 




כאן אלמנטים של אר-דקו


יזמים איטלקים רכשו בית עתיק בסגנון רומני והצליחו לשחזרו למופת .ישנם אלמנטים אחדים שנותנים חן מיוחד למבנה כמו למשל החלון שסגנונו שאול מסגנון הכנסיות אורתודוקסיות,המרפסת שמזכירה בית של כפריים.עוד אלמנתי מייחד הסגנון הוא ההשפעה ששאף האדריכל מהמבצרים













לסינייה יש בהחלט מה להציע בתחום הבנייה.לכן,מומלץ לשוטט ברחובות המתפתלים על ההרים שסובבים הישוב.




אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה