יום שני, 2 באפריל 2012

בין מזרח למערב-הבנייה בבוקרשט 1880-1940 חלק ב'


הציר שמסביבו אנו נתמקד היום הוא האר נובו.הסגנון הזה שהתפתח בין 1880 ל1920 מסמל המהפכה החזותית הראשונה שמבשרת על המאה ה20.הסגנון עטורי זה, שטף כל היבשת והגיע אף לארה"ב, ניסה לתת ביטוי חזותי לתהליך של תיעוש ומודרניזציה תוך דחייה של כל סגנון שאול מסגנונות העבר.
האר נובו משקף היטב התהליך של מודרניזציה של החברה המערבית: נגישות רחבה יותר להשכלה ולתרבות, צריכה המונית כתוצאה של שיפור רמת החיים, גילוי חומרים חדשים וקדמה טכנולוגית שאפשרה יצור קל ומהיר של מרכיבים השונים שקשורים לבנייה.השימוש בחומרים כמו ברזל, פלדה וזכוכית הציב אתגר למעצבים שהחלו לחוש שהתכנים שליוו  האומנות המערבית מאז ומתמיד אינם משקפים עוד תמונה נאמנה של האדם והחברה בת זמנם.שבירת המוסכמות, שימוש באלמנטים מהצומח או מהחי, שאיפת השראה מאומנות הקדומה של מצרים או מהיופי השברירי של יפן, הצבת האישה כיופי מפתה ונגיש להבדיל מהיופי המופשט והלא מיני של אלות יוון, כל אלה מסמלות ומשקפות אידן חדש מוסרי וחברתי של החברה המערבית בפאתי מאה ה20.
לאר-נובו ביטוים ייחודיים ושונים בארצות שונות.ברומניה האר-נובו הוקם על התווי של סגנונות קיימים-סגנון הרומני והפריזי.
אחד האלמנטים המעניינים שעוברים שינוי הם מסקרונים.מדובר על אלמנט קישוט בצורה של פרצוף ששימש בעבר לגירוש רוחות הרעים לבל ייכנסו לבית או בניין.הפרצוף מופשט יותר של אל או אלה שהוצב כפריט עיטורי חובה על חזיתם של הבתים בסגנון "פריז הקטנה" עובר "הנפשה" והפרצוף הופך לדיוקן של אדם "מבשר ודם" ,לעתים בעלי הבית או בני משפחתם











על חזית של מבנה עם אלמנטים אר-נובו מתרבים האלמנטים עטורים המתארים צמחייה:








דבר מעניין נוסף הוא הזוויתיות והאסימטריה של הקווים, בעיקר בעבודות ברזל.האופייני היא הצורה של "שוט" 


אפשר לראות איך הפרגולה שמאפיינת הבית בסגנון הפריזי מקבלת צורה זוויתית, עם עיטורים שמקנים תחושה של צמחייה עבוטה, דבר שרואים למטה גם בדלת של רשת הכניסה.בעלי מלאכה שמתמקצעים בברזלנות ועבודות עם ברזל מגולוון מתחילים להיות נפוצים ומבוקשים דבר המסמל כניסה לאידן תעשייתי ומודרני. 

אותו דבר גם כאן: רשת דלת הכניסה עם סבכה של קווים ונוכחות של אלמנטים צמחיים בראש אמוד כביכול קלאסי:
אלמנטים מהצומח מופעים גם כקישוט לקשת החלונות או מתחת לקורת הגג
נתן לגלות שיבוץ של אלמנטים אר-נובו בהבלטת אלמנטים עטורים קיימים בסגנון מסוים, הבלטה שגורמת לשינוי חזותי חד בפרופורציות ובנפחים.
 למשל כאן נושא ה"חבל" המאפיין הבנייה בסגנון רומני נראה מובלט 


 התצורה המודרנית עם מקצב קווים זוויתי אופייני לגרסה הווינאית של אר נובו-Secession-רואים בבניין שלמטה, הנמצא בלב של בוקרשט 
מפתיע לגלות ש 3 כנסיות בעיר כוללות אלמנטים רבים של אר נובו.
כנסייה ע"ש אמזי מציבה אלמנטים רבים של סגנון זה:
הבלטה של פרטים מבנים ועטורים מה שמשרה רושם של כנסייה מרשימה וייחודית מבחינה מבנית:

שימוש באותיות טיפוסיות לתקופה (לשים לב לשורה של המספר 8 בשורה השלישית בתמונה מימין -כאן היה כתוב שמו של המלך אך בזמן שלטון הקומוניסטי טושטש בצורה משונה)


החלל הפנימי לא חורג מהנורמה אך לפרסקו יש אלמנטים רבים של אר נובו


בפרוזדור הכניסה רואים סוג של מדף לספרים בקיר וגם קשת שמשלב סגנון רוקוקו עם אר-נובו
הכנסייה ע"ש בוטנו, שוב במרכז העיר היא אחת היפות ומעניינות מבוקרשט.למטה ציור כנסייתי ביזנטי מסוגנן ומשובץ עם אלמנטים אר-נובו


הכנסייה השלישית היא הכנסייה הרוסית בבוקרשט שנבנתה ב1906.
הבלטת נפחי החזית וכיפות הססגוניות הטיפוסיות בצורה של בצל מקנות לכנסייה יופי מיוחד.בדרך פלא הכניסה של המרזבים בתוך קורת הגג נשמרה עם הקישוטים הייחודים שלה:

מודרניות מפתיעה מגלים בדיוקן הזה שנראה כפרי עבודתו של קלימט

בכניסה העיט דו-ראשי נשמר כסמל של האימפריה שנעלמה 



כפי שראינו בפרק הקודם אחד הסגנונות המעניינים שהתפתחו ברומניה היה הסגנון הניו-רומני שמשלב אלמנטים שאולים ממקורות שונים: הכנסייה האורתודוקסית, הבנייה המסורתית של הכפר, אלמנטים מוסלמים ותורכים ואלמנטים מהרנסנס האיטלקי.לבניה בסגנון שכזה יש תובנה שמחברת הזהות הלאומית למקורות שלה ולאיתנות וכושר העמידה לסכנות שהתחלפו במרוצת השנים על אדמת רומניה של היום.הזיקה הרומנית מסתכמת כך להיות תמהיל של ניגודים כך ש"השתלת" אלמנטים זרים כמו האר נובו נעשתה בטבעיות.
נסיים שורות אלה עם דוגמה של מבנה בסגנון רומני שמשלב אלמנטים מוסלמים רבים.האר-נובו קיים כאן בעומס האלמנטים עטורים שבאים מהמקורות שציינתי קודם, במקצבים המשתנים מנדבך לנדבך ומשבירת המישוריות החזותית




בולטות כאן הקשתות המסולסלות טיפוסיות לסגנון המוסלמי' התחרה דמוי כוורות, הכל משובץ עם אלמנטים המזכירים הכנסייה הרומנית ואף עטורים שאולים מבארוק.
בחצר הפנימי רואים אחת הכניסות הצדדיות שנראית זהה לכניסה של כנסייה
































אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה